نحوه-عملکرد-خاک-در-سیستم-خاک-مسلح

نحوه-عملکرد-خاک-در-سیستم-خاک-مسلح


نحوه عملکرد خاک در سیستم خاک مسلح

این پست در مورد نحوه عملکرد خاک در سیستم خاک مسلح میباشد. ضمن مطالعه این مطلب، نظر شما را به پست “دیوار خاک مسلح “هم جلب میکنم.

چرا نحوه پایدار سازی انواع خاک ها متفاوت است؟

خاک دو ویژگی اصلی دارد که در تعیین مقدار مسلح کننده های مورد نیاز جهت پایدار سازی جرم خاک به کار گرفته می­شود.

 الف) مقاومت داخلی، زاویه اصطکاک خاک­های مختلف ( زاویهphi )، نقش اصلی در مشخص کردن این موضوع دارد که خاک تا چه میزان می­تواند استحکام و پایداری خود را حفظ کند. این مقاومت داخلی خاک است و نه دیوار حائل که باعث پایداری و استقامت هر شیب خاکی می گردد. زاویه اصطکاک خاک نشان­ دهنده میزانی است که خاک وزن خود را حفظ می­کند.

ب) همچنین خاک دارای یک ویژگی دیگری است که به آن قابلیت چسبندگی می­دهد. خاک­های رسی دارای مقاومت داخلی پایین­ تر بوده اما مقدار چسبندگی بیشتری دارند. خاک­هایی با درصد­های بالاتری از شن و ماسه، دربردارنده مقاومت داخلی بالاتر و مقدار چسبندگی پایین تر هستند.

خصوصیات عمومی خاک

زاویه اصطکاک خاک (درجه)

چسبندگی (حالت اشباع)

چسبندگی (حالت متراکم)

انواع خاک

36

0

0

مخلوط شن و ماسه خالص

32

300

1050

مخلوط خاک رس با سیلت و ماسه

27

270

1800

خاکهای رس غیر آلی

طراحی-دیوارهای-حائل-تراس-بندی-شده-راه-گسترش-نامدار- انواع خاک

چگونگی تاثیر آب بر خاک

علت اصلی زمین لغزش، رطوبت است. آب، ویژگی­های خاک را مشابه اثرگذاری گرما بر یخ، تغییر می­دهد. زمانی که هر خاکی اشباع شود، دو رویداد اتفاق می افتد:

  • وزن جرم خاک افزایش پیدا می کند و وقتی که وزن خاک فراتر از مقاومت داخلی خاک افزایش پیدا کند، خاک فرونشست می­کند
  • قابلیت چسبندگی ذرات خاک کاسته می­شود.

خاک­های رسی شامل ذرات ریزدانه هستند که به آرامی آب را جذب می­کنند. زمانی که جرم خاک رس به مرز اشباع می رسد، ویژگی­های چسبندگی آن کاملاً از بین می رود.

خاک­های با درصد­های بالاتری از شن و ماسه، دربردارنده دانه های شکسته بیشتر و بزرگتر هستند.

این نوع از خاک­ها ویژگی چسبندگی پایین­تری دارند، اما به سرعت آب را زهکش می­کنند. توانایی خاک­ها در زهکش کردن آب، باعث ایجاد یک جرم خاک پایدار­تر و باثبات تر شده و همچنین فشار هیدرواستاتیکی موجود در خاک اشباع شده را کاهش می­دهد. همینطور مقاومت داخلی خاک ماسه ­ای، بالاتر است.

نحوه عملکرد خاد در سیستم خاک مسلح شرکت نامدار دیوار نمادار بلوک نمادار 1401

چه نوع مصالح سنگی باید بعنوان مصالح پاشنه و ساخت زهکش پشت دیوار و همینطور داخل هسته ­های بلوک به کار برده شود؟

مصالح زهکش نحوه عملکرد خاک در سیستم خاک مسلح شرکت نامدار دیوار نمادار بلوک نمادار 1401

مصالح سنگی خوب دانه­ بندی شده، بهترین مصالح برای پاشنه و سیستم زهکشی را فراهم می­سازند. این نوع از خاک، به عنوان یک طیف گسترده ­ای از اندازه­ های دانه ها و مقدار قابل توجهی از تمامی اندازه­ های متوسط ذرات تعریف شده ­است. سنگ دانه­ های ریزدانه می بایست به کمترین مقدار رسیده و  خاک خوب دانه بندی شده به اندازه کافی متراکم شود.

سنگ شکسته، ویژگی­های مثبت متعددی به عنوان مصالح خاکریزی برای دیوارهای حائل را در بر دارد. مقاومت برشی بالا، ویژگی های تراکم خوب، زهکشی عالی و مقاومت در سیکل های ذوب و یخ، پیش نیازهای کلیدی مورد نیاز برای ساخت ایمن دیوار حائل را فراهم می­سازند. 

آیا خاک پشت دیوار می تواند بیش از اندازه متراکم شود؟

فشرده سازی زیاد ممکن است منجر به شرایط زیر گردد:

ساخت دیوار حائل نیازمند مقدار مشخصی از تراکم، جهت تحکیم خاک است و همچنین نشست را بعد از ساخت دیوارها به حداقل می­رساند. تراکم بیش از اندازه منجر به چرخش رو به جلو نمای دیوار می­گردد. تراکم خاک در  محدوده  0/9 الی 1/2 متری پشت دیوار باید به وسیله تجهیزات و ابزار دستی انجام شود. کمپکتور صفحه­ ای (قورباغه ای) تراکم مورد نیاز را ایجاد می­سازد و همچنین احتمال هل دادن دیوار به سمت جلو را به حداقل می­رساند. کار کردن ابزار آلات بزرگ در فاصله نزدیک با دیوار، یک مشکل معمول در پروژه های بزرگ راهسازی است. بارگذاری متمرکز با تجهیزات سنگین ممکن است منجر به تراکم بیش از حد و همینطور سبب چرخش نمای دیوار یا شکم دادن موضعی شود. علاوه­ بر­این، تراکم زیاد ممکن است به لایه های مسلح کننده ژئوگرید آسیب بزند.تراکم بیشتر، همیشه بهتر نیست.

محدوده تحکیمی نحوه عملکرد خاک در سیستم خاک مسلح شرکت نامدار دیوار نمادار بلوک نمادار 1401

 برای اطلاعات بیشتر

درباره مصالح مناسب خاکریزی هنگام اجرا و همچنین دستورالعمل­های صحیح جهت تراکم مناسب با بخش مهندسی شرکت نامدار تماس بگیرید.

شما می توانید

علاوه بر ارسال فرم مشاوره که در صفحه ارتباط با ما قرار دارد، بصورت تلفنی نیز سوالات خود را مطرح نمایید
برای تماس اینجا کلیک کنید

اشتراک گذاری مطالب این صفحه در :

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!