روش خاک مسلح

خاک مسلح از ترکیب خاک و تقویت ها (مسلح کننده) بدست می آید. نیروهای رانشی در خاکریز به وسیله اصطکاک به مسلح کننده ها منتقل شده و با نیروی کششی ایجاد شده در آنها متعادل می گردد. معمولا پوسته هایی از بتن پیش ساخته، نمای خارجی خاکریز را تشکیل داده که نقش باربری نداشته و از ریزش موضعی و شستشوی مواد خاکی جلوگیری می نماید.امروزه دیوار خاک مسلح از اقبال عمومی برخوردار شده است.

دیوار خاک مسلح

دیوار خاک مسلح

امروزه با گسترش شهرها و جاده ها پروژه های مختلفی از جمله راه سازی، فرودگاه، راه آهن، ساماندهی سواحل، ساخت سازه های دفن زباله و سد سازی، استفاده از دیوارهای حائل جهت حفظ پایداری خاک مورد نیاز می‌باشد. به همین دلیل استفاده از دیوار خاک مسلح در این سازه ها به دلیل به صرفه بودن و کاریی مناسب در مقابل بارهای استاتیکی و دینامیکی و مدت زمان کم اجرا نسبت به دیوارهای حایل سنتی گسترش پیدا کرده است. در ادامه بیشتر در این باره توضیح خواهیم داد.

دیوار خاک مسلح چیست

از حدود پنجاه سال پيش انديشه افزودن عوامل مقاوم در برابر كشش به صورت منظم در توده‌هاي خاك، در مهندسان قوت گرفت. اولين و مهمترين اين روشها «خاك مسلح» است كه در سال ۱۹۶۳ توسط  «هانري ويدال» فرانسوي ابداع شد. تسلیح خاک با استفاده از تسمه هاي فلزي انجام شده كه از پانل های رويه تا داخل خاك امتداد دارند. این تسمه ها نقش دوگانه‌اي ايفا می‌کنند؛ يكي اين كه پانل هاي نما را مهار نموده و دیگر اینکه در نتيجه تنش هاي اصطكاكي بين خاك و تسمه سبب مهار خاک می شوند. جهت تسلیح دیوارهای خاکی از مصالح مختلفی مثل تسمه های فولادی و یا مصالح ژئوسنتتیکی استفاده می‌شود.

مشخصات و اجزای تشکیل دهنده دیوار خاک مسلح

دﯾﻮارﻫﺎي ﺧﺎك‌ﻣﺴﻠﺢ را ﺑﺮ‌اﺳﺎس ﺷﮑﻞ‌ﻫﻨﺪﺳﯽ، ﺟـﻨﺲ و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺷﮑﻞ‌ﭘﺬﯾﺮي اﻟﻤـﺎن‌ﻣـﺴﻠﺢ ﮐﻨﻨـﺪه، ﻧـﻮع‌ﭘﻮﺷـﺶ و ﻧـﻮع‌اﺗﺼﺎﻻت ﺗﻘﺴﯿﻢ‌ﺑﻨﺪي ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. اﺟﺰاي ﯾﮏ دﯾﻮار ﺧـﺎك ﻣـﺴﻠﺢ ﺑـﺎ مسلح کننده های ژﺋﻮسنتتیکی ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از:

  • ﺧﺎك: ﺷﺎﻣﻞ ﺧﺎﮐﺮﯾﺰ ﺗﺴﻠﯿﺢ ﺷﺪه، ﺧـﺎك ﺣﻔـﻆ ﺷـﺪه و ﺧـﺎك ﺑﺴﺘﺮ زﯾﺮ پی
  • اﻟﻤﺎن ﻫـﺎي ﺗـﺴﻠﯿﺢ ﮐﻨﻨـﺪه: ﺷـﺎﻣﻞ ﺷـﺒﮑﻪ ژﺋﻮﮔﺮﯾـﺪ وﯾـﺎ ﻻﯾـﻪ ژﺋﻮﺗﮑﺴﺘﺎﯾﻞ
  • ﭘﻮﺷﺶ دﯾﻮار: شامل اﻧﻮاع ﻧﻤﺎﻫﺎي ﻣﺘﻨﻮع، زﯾﺒﺎ و ﻣﺴﺘﺤﮑﻢ (پانل پیش ساخته، بلوک های مدولار و …)
  • اﺗﺼﺎﻻت ﺑﯿﻦ اﻟﻤـﺎن های ﺗـﺴﻠﯿﺢ ﮐﻨﻨـﺪه و ﭘﻮﺷـﺶ دیوار: ﻣﮑﺎﻧﯿﺰم‌ﻫﺎي ﺗﺄﻣﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﻘﺎوﻣﺖ‌اﺗﺼﺎل ﺷﺎﻣﻞ ﻣﮑﺎﻧﯿﺰم‌اﺻﻄﮑﺎﮐﯽ و ﯾﺎ ﻗﻔﻞ‌و‌ﺑﺴﺖ ﻗﻄﻌﺎت‌ﭘﻮﺷﺶ و اﺻﻄﮑﺎك‌ژﺋﻮﺳﻨﺘﺘﯿﮏ ﺑﺎ ﻣـﺼﺎﻟﺢ‌ﭘﺮﮐﻨﻨﺪه و ﻗﻄﻌﺎت‌ﻓﻠﺰي ﻫﺴﺘﻨﺪ.

کاربرد دیوار خاک مسلح

معمولا این دیوارها در مکان‌های مختلفی که در بالا نیز به آن اشاره شد کاربرد دارند. که البته از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین مقاومت کافی در نقاط مورد نیاز برای مقابله با فشار جانبی خاک
  • پایدار نمودن شیب ها و شیروانی های طبیعی و مصنوعی و همچنین دیوارهای مسیرهای زیر زمینی
  • ﺟﻠﻮﮔﯿﺮي از ﺣﺮﮐﺖ و رﯾﺰش ﺗﻮده ﻫﺎي ﺧﺎك و ﺳﻨﮓ در ﻣﺴﯿﺮ راه و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در ﻣﺠﺎورت ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺧﺎﮐﺒﺮداري ﺷﺪه

طراحی دیوار خاک مسلح

در طراحی دیوار خاک مسلح، رﻓﺘﺎر آن را ﻣﯽﺗﻮان از دو دﯾﺪﮔﺎه ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﺮد.

دﯾﺪﮔﺎه‌اول ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﭘﺎﯾـﺪاري‌داﺧﻠـﯽ و ﺧـﺎرﺟﯽ ﺳـﺎزه‌ﺧـﺎك‌ﻣﺴﻠﺢ و دﯾﺪﮔﺎه‌دوم ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ رﻓﺘﺎر‌ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد‌ ﺳـﺎزه‌هاي‌خاک‌مسلح ﻣــی‌پــﺮدازد. در دﯾــﺪﮔﺎه‌اول ﺑــﺮاي ﺗﻌﯿــﯿﻦ‌شــﺮاﯾﻂ‌ﮔـﺴﯿﺨﺘﮕﯽ و ﺿـﺮﯾﺐ‌اﻃﻤﯿﻨــﺎن‌ﭘﺎﯾـﺪاري دﯾــﻮار‌ﺧـﺎك‌ﻣــﺴﻠﺢ از روش‌ﻫﺎي ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﺷﻮد. در دﯾﺪﮔﺎه دوم ﻧﯿﺰ ﺑﺮاي ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯿﺰان ﺟﺎﺑﺠﺎﯾﯽ ﻫﺎ، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﮑﻞ ﻫﺎ و ﺗﻨﺶ ﻫﺎي داﺧﻠﯽ اﺟﺰاي دﯾـﻮار ﺧﺎك ﻣﺴﻠﺢ از روشﻫﺎي ﻋﺪدي ﺑﻬﺮه ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد.

طراحی دیوار خاک مسلح

روش اجرای خاک مسلح

  1. آماده سازی پی یا بستر سازه: در این مرحله بایستی تمامی مصالح نامناسب برداشته شود. منظور از مصالح نامناسب گیاهان و مصالح ارگانیک است تا بستر مناسب و یکدست برای اجرای سازه فراهم گردد.
  2. اجرای پد همسطح سازی: این پد که جنسی از بتن غیر مسلح دارد، دارای 300 میلیمتر عرض و 150 میلیمتر ضخامت می‌باشد. در واقع جایگذاری این پد بدین منظور است که بتوان به راحتی پنل نما را اجرا کرد.
  3. نصب اولین ردیف: پس از آن نوبت به نصب اولین ردیف از پنل های نما بر روی پد همسطح ساز می‌رسد.
  4. خاکریزی پشت دیوار: در این مرحله می‌بایست خاکریزی و متراکم نمودن خاک پشت دیوار تا رسیدن به سطح نخستین لایه از مسلح کننده ها ادامه یابد. در واقع خاکریز پشت دیوار باید تا وزن مخصوص بیشینه در رطوبت بهینه متراکم گردد.
  5. جایگزین ردیف اول: زمانی که خاکریزی تا سطح اولین ردیف از محل های اتصال رسید، مسلح کننده ها باید در محل قرار گرفته و به نما متصل شوند.
  6. خاکریزی بر روی مسلح کننده ها تا سطح بعدی لایه مسلح کننده و متراکم نمودن خاک: روند اجرای مراحل قبل برای این مرحله نیز قابل تکرار است.
  7. ساخت گاردریل: این مرحله از فرآیند ساخت پس از جایگذاری آخرین پنل ها انجام می‌شود.
چیدمان گلدانی ژئوبلوک

مزایای دیوار خاک مسلح

این نوع دیوارها در مقایسه با دیوارهای بتن مسلح و دیوارهای وزنی مزایای بسیاری دارند که عبارتند از:

  • استفاده از تکنیک های ساده و با امکان اجرای سریع که احتیاج به تجهیزات اجرایی سنگین ندارد.
  • نیازی به استفاده از افراد فنی با تجربه با مهارت های خاص در اجرای پروژه های ساخت دیوارهای خاک مسلح نخواهد بود.
  • نسبت به دیگر سازه های حائل احتیاج به آماده سازی کمتری در ساخت خواهد داشت.
  • فضای کمتری برای عملیات اجرایی در مقابل سازه مورد نیاز است.
  • مشکلات مربوط به مالکیت زمین های اطراف و تردد در زمین های اطراف پروژه کمتر خواهد بود.
  • نیازی به اجرای فونداسیون سخت نیست چون دیوارهای مسلح ژئوسنتتیکی انعطاف پذیری زیادی در برابر تغییر شکل ها دارند.
  • دیوارهای خاک مسلح با عنوان “دیوارهای تثبیت شده مکانیکی” به لحاظ اقتصادی دارای صرفه قابل ملاحظه‌ای می‌باشند.
  • به لحاظ فنی ساخت دیوارهای با ارتفاع بیش از 25 متر ممکن خواهد بود.
دیوار خاک مسلح ژئوبلوکی

عوامل تاثیر گذار در قیمت دیوار خاک مسلح

خاکریزی، ارتفاع و نوع دیوار، مصالح خاکریز، نوع نمای تمام شده، کاربری دائم و یا موقت و مواردی از این قبیل از جمله عوامل تاثیر گذار در قیمت دیوار خاک مسلح می‌باشند. بررسی ها نشان می‌دهد دیوارهای خاک مسلح با نمای بلوک مدولار معمولا هزینه‌ی کمتری نسبت به دیوار های حائل بتن مسلح  در ارتفاع بیش از 3 متر دارد. شرکت راه گسترش نامدار توانسته است با ورود به حوزه تولید قطعات پیش ساخته نمای مدولار دیوار حائل خاک مسلح و با نگرشی مهندسی به توسعه این صنعت کمک شایانی نماید. برای اطلاع دقیق از هزینه ها می‌توانید از طریق سایت ما با کارشناسان در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری مطالب این صفحه در :

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!