طراحی دیوارهای حائل تراس بندی شده

نیازمندی به دیوارهای حائل تراس بندی شده در صنعت ساختمان بسیار رایج است. دلایل گوناگونی برای بیان این مطلب وجود دارد که به شرح زیر است:

1- زیبایی: یک دیوار حائل با ارتفاع 4/5 متری یک دیوار بلند محسوب می شود. در این حالت این دیوار بلند به سه دیوار 1/5 متری تقسیم می شود. دیوارهای 1/5 متری در طراحی می توانند شامل تراس­هایی با محدوده کاشت گیاه باشند و زیبایی منحصر بفردی از ترکیب نمای بادبر و فضای سبز اجرا شده، ایجاد گردد.

2- ایمنی: با توجه به پروژه احداث دیوار، طراحی یک تک دیوار با ارتفاع بلند، ممکن است طبق آیین نامه­ های ایمنی، ممنوع باشد. به همین دلیل حصارهایی در انتها و بالای سازه دیوار بلند قرار داده می­شوند تا عابرین را از دیوار دور نگه دارند.

3- اقتصادی: به منظور ساخت یک دیوار بلند، به طور معمول با عملیات خاکی زیادی روبه رو هستیم که هزینه آنها در بودجه اصلی در نظر گرفته نشده ­است. محدودیت­های سایت ساخت و ساز ممکن است فضای کافی برای تقسیم دیوار به دیوارهای حائل ثقلی کوچکتر ایجاد کنند که به خوبی با مناظر طبیعی هماهنگ هستند و به گود برداری اضافی جهت تقویت و استحکام، احتیاج نخواهند ­داشت.

صرف نظر از انگیزه ساخت دیوارهای تراس بندی شده، باید بررسی شود که به چه مواردی جهت اطمینان از کیفیت و درجه مطلوبیت محصول نهایی احتیاج است. به­ عنوان یک قاعده کلی، فاصله مورد نیاز بین دو دیوار باید بزرگتر و یا مساوی 2 برابر ارتفاع دیوار پایین­ تر باشد تا دیوارها بتوانند به طور مستقل عمل کنند. این رویکرد بسیار محافظه کارانه، به طراح و یا سازنده دیوار این اطمینان را می­دهد که دیوارها به خودی خود مستحکم و پایدار هستند و تأثیری بر دیوارهای مجاور نخواهند گذاشت.

برخی شرایط به دیوارهای تراس بندی شده اجازه نمی­دهد که با فواصلی که از این قاعده کلی تخطی می کند، ساخته­ شوند. بکارگیری یک رویکرد تحلیلی، می تواند این مسئله که تا چه اندازه دیوارها می توانند نزدیک به هم ساخته­ شده و به روی یکدیگر تأثیرگذاری نداشته­ باشند را معین کند.

در پروژه های دیوار تراس بندی شده کوتاه، هر دیوار کوتاهتر از 1/5 متر می باشد و این پروژه دارای حداکثر دو دیوار و همینطور یک سطح شیب دار در پاشنه دیوار برای تعیین این مسئله که آیا بار دیوار بالاتر بر پایداری دیوار پایین تر تأثیر گذار می باشد، تجزیه و تحلیل می گردد. با رسم یک خط از پاشنه دیوار بالاتر در زاویه معادل با  45+ɸ/2 به طرف پاشنه دیوار پایین­تر، می­توان نشان داد که آیا بار سربار دیوار بالاتر بر دیوار پایین تر اثر گذار خواهد بود یا خیر؟ 

طراحی-دیوارهای-حائل-تراس-بندی-شده-راه-گسترش-نامدار-پاشنه-دیوار-محدوده namdar.org-تاثیر

اگر مسیر بار خارج از یک فاصله­ ای که بیشتر از 50 درصد ارتفاع دیوار پایین­تر (H/2)(که توسط پاشنه دیوار پایین­تر در یک تراز اندازه گیری شده ­است) قرار گیرد، می­توان با اطمینان فرض کرد که دیوار تراس بندی شده بالاتر خارج از محدوده تأثیر دیوار پایین­تر قرار می­گیرد.

بسیاری از دیوارهای تراس بندی شده بیش از دو تراس داشته و به طور بالقوه دیوارهای جداگانه بسیار بزرگتر دارند. علاوه­ بر­این، ما با شیب­های زیاد بالا و پایین دیوارها رو به رو هستیم. این کاربردها نیازمند به یک بررسی بسیار فراگیر هستند که شامل یک آنالیز پایداری عمومی می باشد.

پیشنهاد مطلب مرتبط

مطالعه پست تخصصی " طراحی دیوار حائل " برای درک بهتر موارد مطرح شده در این مقاله توصیه میشود

طراحی دیوار حائل

جهت مطالعه پست "طراحی دیوار حائل" روی دکمه زیر کلیک کنید
برو به پست مورد نظر

پایداری عمومی و دیوارهای حائل تراس بندی شده

آنالیز پایداری عمومی به طور معمول در نرم افزارهای طراحی استاندارد به کار برده نمی شود. اما بدون هیچ چون و چرا بکارگیری آن الزامی است.

پایداری عمومی به توانایی کل جرم زمین در حفظ قالب و شکل خود و نه فقط دیوار، اطلاق می­شود. این کاملاً متداول است که در شرایط به شدت مرطوب مانند وضعیتی که در طول جریان دریایی ال نینو (الگوی آب و هوایی) مشاهده می­شود، موجب حالتی شود که صخره ها و سنگ هایی که برای سالیان محکم و پایدار بودند شروع به ریزش کنند.

شیب­های این دامنه­ های شکسته شده کوه، در حالتی بزرگتر از زاویه اصطکاک خاکی -که تشکیل دهنده سرازیری و دامنه تپه است- وجود دارند. سؤال اصلی این است که چرا این شیب­ها قبل از زمان حال شکسته نشدند و چه چیزی این شیب­ها را برای این همه سال کنار هم حفظ کرده است؟

علاوه بر مقاومت برشی، برخی از خاک­ها خصوصیاتی دارند که صورت و شکلی را به وجود آورده که در آن یک جرم خاک، بسیار قوی­تر و پایداری بیشتر از آن چیزی که در حقیقت دارد و هست را از خود نشان می­دهد. این ویژگی چسبندگی نامیده می شود و حالتی را که در آن مواد به یکدیگر چسبیده و محکم کنار هم قرار گرفته را توصیف می­کند. 

طراحی-دیوارهای-حائل-تراس-بندی-شده-راه-گسترش-نامدار-پایداری-شیب-گسیختگی-عمومی namdar.org

ویژگی چسبندگی، بیشتر در خاک­های رس یافت شده  و برای اکثر افرادی که با خاک آشنایی ندارند یک حس امنیت کاذب به وجود می آورد.

این حس ایمنی و ظاهر مقاوم، زمانی که خاک­ها در اثر زمین لغزش های متعدد اشباع می­شوند، بسیار کاهش پیدا می­کند و این امر به بارش شدید باران سال گذشته نسبت داده شده ­است.

طراحی-دیوارهای-حائل-تراس-بندی-شده-راه-گسترش-نامدار- انواع خاک
انواع خاک

برای ایجاد یک طراحی بسیار ایمن و مطمئن، بسیار متداول است که فرض شود که هیچ­گونه چسبندگی برای آنالیز داخلی و خارجی وجود ندارد. این مسئله درحالی است که یک مقدار کمی از چسبندگی در اکثر تجزیه و تحلیل­ های پایداری عمومی به کار رفته است.

این مسئله ممکن است اکنون تعجب برانگیز باشد که چگونه همه این موارد به بحث ما درباره دیوار­های حائل تراس بندی شده مرتبط هستند. احتمال زیادی وجود دارد که پایداری عمومی در طراحی کلی نقش داشته باشد. با قرار دادن دیوار­های حائل روی دامنه و سرازیری تپه، ما تعادل طبیعی را برای آنچه که ممکن است سال­ها دوام داشته باشد، برقرار کرده ایم.

برای تسهیل امور پروژه، نرم افزارهای متعددی در بازار موجود است که در آنالیز پایداری کلی پروژه بسیار سودمند هستند. این برنامه ها به طراح اجازه می­دهند تا محل دقیق سطح مستعد شکست را تعیین کند و بررسی کند که آیا این سطح شکست حاکم بر طراحی است و یا خیر؟

خصوصیات عمومی خاک

زاویه اصطکاک خاک

چسبندگی اشباع

چسبندگی در حالت متراکم

انواع خاک

˚36

0

0

مخلوط شن و ماسه خالص

˚32

14KPA 

50KPA

مخلوط خاک رس با سیلت و ماسه

˚27

 13KPA

86KPA

خاک رس غیر­آلی

نرم-افزار-طراحی-سیستم-خاک-مسلح

نرم افزار طراحی سیستم خاک مسلح

مطالعه این مطلب برای علاقمندان طراحی سیستم خاک مسلح توصیه میشود

اشتراک گذاری مطالب این صفحه در :

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!