سیستم­-های-دیوار-حائل-مدولار-ژئوبلوک-مشخصات-دستورالعمل-ها

سیستم­-های-دیوار-حائل-مدولار-ژئوبلوک-مشخصات-دستورالعمل-ها


مشخصات دستورالعمل­ ها: سیستم­ های دیوار حائل مدولار ژئوبلوک

در این پست به بررسی مشخصات دستورالعمل­ ها در  سیستم­ های دیوار حائل مدولار ژئوبلوک می پردازیم. با ما همراه باشید .

مشخصات زیر، پیش نیازها و توصیه­ های عمومی را ارائه می­دهند. به صلاحدید مهندس طراح ممکن است این مشخصات مورد بازبینی قرار گیرند تا با پیش­ نیازهای مشخص طراحی سایت تطبیق داده­ شوند. 

بخش اول

قسمت اول: بخش عمومی

1-1 گستره و محدوده عملیات

عملیات، شامل تجهیز و نصب قطعات دیوار حائل بلوک بتنی مدولار بر روی خطوط و درجه­ های مشخص ­شده روی نقشه و طرح ساخت است که دراین بخش مشخص شده ­است.

1-2 بخش­ های قابل اجراء مرتبط با کار

قسمت دوم: مسلح سازی دیوار با ژئوگرید

1-3 استاندارد مرجع

  • ASTM C1372 مشخصات استاندارد برای قطعات دیوار حائل مدولار
  • ASTM C1262 مشخصات استاندارد ارزیابی ماندگاری سیکل­های ذوب و یخ در تولید قطعات بلوک بتنی و دیگر قطعات بتنی
  • ASTM D698 مشخصات استاندارد رابطه رطوبت-تراکم با خاک­ها و شیوه­ های استاندارد
  • ASTM D422 مشخصات استاندارد دانه بندی خاک­ها
  • ASTM C140 مشخصات استاندارد نمونه­ برداری و آزمایش قطعات بلوک بتنی

1-4 تحویل، انبار و ذخیره­ سازی، رسیدگی

  • پیمانکار باید مصالح و مواد را هنگام تحویل بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که مصالح و مواد مناسب دریافت شده ­باشند.
  • پیمانکار باید از گل و لای و مصالح سیمانی بیش از اندازه و همینطور آثار تخریبی ساخت و ساز که در تماس با مصالح هستند، جلوگیری کند.
  • پیمانکار باید از مصالح در مقابل هرگونه آسیب حفاظت کند. مصالح آسیب­دیده در طرح پروژه نباید گنجانده شوند.(ASTM C1372)

بخش دوم

مصالح

2-1 قطعات دیوار مدولار

  • قطعات دیوار باید شامل قطعات دیوار استاندارد باشند که توسط تولید کننده دارای پروانه و جواز تولید شده­ اند.
  • قطعات دیوار دارای حداقل مقاومت فشاری 28 روزه 3000 پوند بر اینچ مربع( 20/7 مگاپاسکال) هستند که این موضوع کاملاً با مشخصات استاندارد ASTM C1372 مطابقت دارد. قطعات بتن با سرعت جذب متوسط که منطبق با مشخصات استاندارد ASTM C1372 است به اندازه کافی دربرابر سیکل­های ذوب و یخ ایمن هستند. سرعت جذب متوسط 5/7 پوند-فوت برای شرایط آب و هوایی شمالی و همینطور 10 پوند-فوت برای شرایط آب و هوایی جنوبی در نظر گرفته شده ­است.
ژئوبلوک دستورالعمل
  • ابعاد خارجی قطعات دیوار باید یکپارچه و محکم باشند. حداکثر تغییرات ابعاد اعمال شده بر روی ارتفاع هر قطعه باید 0/125 اینچ (3 میلیمتر) باشد.
نامدار ، سبز و ماندگار
  • وزن قطعات دیوار در هر فوت مربع از محدوده نمای دیوار در مجموع حداقل 110 پوند می­باشد. هسته ­های توخالی باید با سنگ دیوار پر شوند و همینطور با استفاده از کمپکتور صفحه­ ای در بالای قطعات دیوار متراکم شوند. (قست 3 و 4 مشاهده شود) وزن قطعه سنگ دیوار در هسته ­ها بسته به سطح متراکم­ سازی ممکن است کمتر از 100 درصد باشد.
ساخت پل راهسازی ژئوبلوک لودر بابکت جاده دیوار حائل دستورالعمل
  • نمای خارجی دیوار باید دارای بافت به خصوص باشد و نوع رنگ بکاررفته در آن توسط مالک مشخص شود.
تراس بندی ژئوبلوک محوطه سازی لنداسکیپ طراحی فضای سبز نامدار
  • ماندگاری سیکل­های ذوب و یخ: قطعات دیوار حائل مدولار ساخته­ شده با بتن خشک مانند تمامی محصولات بتنی در برابر تخریب سیکل­های ذوب و یخ و درهنگام قرارگیری در معرض نمک­های ضد­یخ و دمای سرد آسیب­ پذیر هستند.
  • مشخصات استاندارد برای قطعات دیوار حائل مدولار بر اساس عملکرد خوب آنها که توسط مشخصات استاندارد ASTM C1372 و چندین نهاد، سازمان و مراجع دولتی بررسی شده­ است باید به عنوان یک الگو استفاده شود. برای افزایش دوام و پایداری، مقاومت فشاری قطعات باید بین فشار حداقلی 4,000 – 5,800 پوند بر اینچ مربع (28 – 40مگاپاسکال) افزایش یابد مگر اینکه پیش نیازهای محلی فشارهای بالاتری را الزامی کنند. همینطور باید حداکثر جذب آب کاهش و نیازمندی به آزمایش سیکل­های ذوب و یخ افزایش یابد.

نیاز به دست­یابی به مشخصات استاندارد ASTM C1262 و دیگر استانداردهای سازمان­ها و مراجع برای جریان آب و هوایی حائز اهمیت است و لزوم به گرفتن گزارش آزمایش توسط تهیه­ کننده و رساننده مصالح در شرایط آب و هوایی سرد

2-2 مصالح زهکش

  • مصالح موجود باید مصالح سنگی خوب دانه­ بندی و متراکم شده­ باشد. مصالح سنگی باید در ابعاد 0/25 تا 1/5 اینچی (6 تا 38 میلیمتری) باشند و همینطور نباید بیش از 10 درصد از مصالح از الک­های شماره 200 عبور کنند.
  • مصالح بکاررفته در پشت و درون بلوک­ها ممکن است یکسان باشند.
شن ماسه بادامی زهکش مصالح ساختمانی

2-3 خاک خاکریز

  • مصالح خاکریزی، خاک­های خاکبرداری شده محل سایت دیوار خواهند ­بود که در صورت پذیرش نوع خاک توسط مهندس خاک در محل سایت از آن استفاده می­شود. مگر­اینکه در طرح، چیز دیگری ذکر شده باشد. خاک­های نامناسب برای خاکریز (خاک­های آلی و خاک­رس سنگین) نباید در جرم خاک مسلح مورد استفاده قرار­گیرند. خاک ریزدانه چسبنده (زاویه فی کمتر از 31 درجه) ممکن است در ساخت دیوار بکارگرفته ­شود. اما خاکریزی اضافی، تراکم، تلاش برای مدیریت آب ضروری است. ماسه­ای که به خوبی دانه­ بندی نشده، خاک­ها یا رس­های منبسط ­شونده با دامنه خمیری بیشتر از 20 یا خاک با حد رطوبت بالاتر از 40 نباید در ساخت دیوار مورد استفاده قرار بگیرند.
  • خاک خاکریز باید با زاویه اصطکاک طراحی شده و با توضیحات ذکر شده درباره مقاطع عرضی طراحی، مطابقت داشته ­باشد. علاوه
  • ­بر­این، خاک خاکریز باید عاری از هرگونه آثار مخروبه و آشغال بوده و شامل یکی از انواع خاک غیر­آلی سیستم طبقه­ بندی یکپارچه خاک باشد: ماسه و سیلت به خوبی دانه­بندی شده و انواع دیگر خاک شامل رس، شن. علاوه­ بر ­این، خاک خاکریز باید با درجه ­بندی زیر که کاملاً بر اساس مشخصات استاندارد ASTM D422 است، مطابقت داشته­باشد.
ترانشه خاکی | راه گسترش نامدار

درصد عبوری             

اندازه سوراخ الک

75-100

1 اینچ

20-100

شماره 4

60-0

شماره 40

35-0

شماره 200

  • پیمانکار درجاییکه مصالح خاکریزی اضافی مورد نیاز است باید نمونه­ ها و مشخصات را به مهندس طراح دیوار یا مهندس خاک حاضر در محل سایت برای دریافت تأییدیه تحویل دهد و همینطور مهندس می­بایست ضمانت دهد که خاک پیشنهادی برای استفاده، ویژگی­های مورد نظر استاندارد های طراحی را داراست.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!