اقدامات مراقبتی برای دیوارهای حائل

دیوارهای حائل مانند دیگر بخش های ملک شما، نیازمند به مراقبت و نگهداری هستند.با ساخت هر دیوار‌حائل جدید، بعد از تکمیل دیوار باید بر یکسری جنبه‌های حفاظتی و مراقبتی آن نظارت داشت. دیوارهای ژئوبلوک در مقایسه با دیگر محصولات دیوار‌حائل به اقدامات نگهداری بسیار کمتری احتیاج خواهند داشت. در هر صورت باید جهت نگهداری، یکسری شاخص­‌های کلیدی را بررسی کرد.

در موارد اساسی زیر می­توان موضوع نگهداری از دیوار را ارزیابی کرد:

 

تسطیح و هموارکردن محل سایت دیوار حائل

هر دیوار‌حائلی که به تازگی ساخته ­شده، شامل خاک­هایی جهت استفاده در عملیات خاکریزی بوده که این خاک­ها در پشت دیوار و بعضی مواقع در پاشنه دیوار مورد استفاده قرار می­گیرند و در طول ساخت و ساز متراکم می­شوند.

وقوع نشست پس از تکمیل دیوار، امری بسیار معمول است. اگر شما دیوار را در فصل بهار و در طول سال برای هر نشست غیر معمول و بیش از حد بررسی کنید؛

می­توانید دیوار خود را از مواجهه با هر نوع مشکل بزرگ احتمالی نجات داده و از آن محافظت کنید. تمام دیوارهای‌حائل باید به روشی ساخته و طراحی شوند تا مسیر جریان آب را در اطراف نمای دیوار مشخص کنند. زمانیکه یک ناحیه در پشت دیوار شروع به نشست می­کند، آب، سبب گسترش و عمیق‌تر شدن نشست در آن می‌شود.

هنگامیکه یک فرورفتگی در پشت دیوار نادیده گرفته شود، با هر بارش جدید باران، آب در آن ناحیة فرورفته جمع شده و به سمت پشت دیوار حرکت می کند. اگر ناحیة پشت دیوار مسطح باشد، این موضوع باعث ایجاد یک پدیده به عنوان انباشت آب در بالای دیوار می­گردد.

در این پدیده، تجمع آب باعث می شود خاک­ها نرم و خمیرمانند شوند. هرگاه دیوار به گونه ­ای طراحی و مهندسی نشده ­باشد تا بتواند بار اضافی را تحمل کند، این امر باعث ترک و خرابی دیوار می­شود. اما جلوگیری از این مسئله بسیار آسان است. به این صورت که می توانید دیوار خودتان را در فصل بهار بررسی کرده و نقاط فرورفته وهمینطور نواحی نشست کرده آن را شناسایی کنید.

کود‌گیاهی و چمن روی سطح محوطه را بیرون بکشید و مصالح خاکریزی جدید و کافی به سطح آن اضافه کرده تا عملکرد زهکش را به سطح مطلوبی برسانید. با پر کردن این نقاط مشکل آفرین، شما می­توانید از یک عمر عملکرد بی­ نظیر دیوار ژئوبلوک اطمینان حاصل کنید.

پروژه پردیس - دیوار حائل ژئوبلوک - راه گسترش نامدار

بهسازی سطح

از دیگر مشکلات معمول مرتبط با نگهداری از دیوارهای حائل، بهسازی نامناسب سطح است. زمانیکه یک دیوار حائل جدید تکمیل می­شود، معمولاً با نوعی از بهسازی محوطه ­ای، نواحی سطحی که دیوار را احاطه کرده و در طول ساخت روسازی شده­ اند، کامل می­شوند.

این عملیات شامل روسازی (سنگفرش)، کاشت گیاه، کود گیاهی، چمن­ کاری و بذر­پاشی برای کاشت چمن یا هر پوشش زمینی می­باشد. اغلب این بهسازی و روسازی سطح به عنوان بخشی از طراحی کلی دیوار نادیده گرفته­ شده و برای دیوار یک کارکرد مهم و اصلی فراهم می­ آورد.

سیستم دیوار نمادار - بیسکویت سازی ستاک - ستاک - راه گسترش نامدار- بلوک نمادار- حصارکشی

 

این عملیات بهسازی، آب را به کنترل خود در آورده و مسیر آن را بعد از هر بارش باران مشخص می­سازد. این بهسازی سطح می­بایست در هر بهار، بررسی شود. محل سایت را با دقت زیر نظر بگیرید و به دنبال نقاط و نواحی باشید که در شرایط مناسب قرار نگرفته ­اند؛

مانند نواحی فرسایشی، شیارها و گودال­های ایجاد­شده بر روی سطح و همینطور در صورت لزوم محوطه را به طور کامل تغییر دهید. کود‌گیاهی نامناسب را جابجا کرده و نواحی خالی را دوباره بذرپاشی کنید تا باعث افزایش رشد گیاهان و سطح‌ پوششی آن شوید.

با قدری تلاش و زحمت و همینطور کار­کردن در هر فصل بهار بر روی نواحی اطراف دیوار حائل از فرسایش عمده خاک و تبدیل شدن آن به یک مشکل بزرگ جلوگیری کنید. این امر همچنین باعث پیشرفت و بهسازی محوطه دیوار حائل ژئوبلوک می­شود.

رشد علف هرز

درست همانند روسازی بتنی و آسفالتی، در دیوارهای حائل با بلوک­هایی با قابلیت فشرده و انباشته­ شدن، گهگاهی شاهد رشد علف­های هرز در نمای این نوع دیوارها هستیم. اگر این علف­ها در دیوار باقی بمانند ممکن است تعدادشان چند برابر گردد و این رویداد ممکن است در هر زمانی رخ دهد. با بیرون کشیدن این علف­ها از دیوار ژئوبلوک، شما از سلامت دیوار اطمینان حاصل می­کنید. اگر ترجیح شما بر این است که علف­ها از دیوار بیرون کشیده­ نشوند، می توانید سالی یک بار از اسپری علف کش استفاده کنید تا بتوانید دیوارها را تمیز و سالم نگه دارید.

عملکرد دیوار

دیوارهای ژئوبلوک به نحوی ساخته شده­ اند تا یک طول عمر بلند مدت داشته باشند.

 قطعات بتنی با مقاومت بالا به صورتی طراحی و تولید شده­ اند تا بتوانند درشرایط سخت آب و هوای زمستان مقاومت کنند. این قطعات همچنین پوسیده و خراب نیز نمی­شوند. با بیش از 8/2 میلیون متر مربع از بلوک­های نصب شده و فروخته شده ژئوبلوک، در حقیقت می­توان گفت که این بلوک­ها یک دوام و پایداری زیادی دارند.

انجام بازرسی

با تمام این اوصاف، ما در هر فصل بهار، یک بازرسی از دیوار را پیشنهاد می­کنیم. همچنین پیشنهاد می­کنیم که کمی وقت بگذارید تا اجزای دیوار، شامل درپوش­ها و بلوک­ها نیز به طور کامل بررسی شوند.

راه گسترش نامدار دیوار ساحلی

 

بررسی خود را با در نظر گرفتن میزان حرکت دیوار نسبت به فصول گذشته شروع کنید. و به این نکته توجه داشته باشید که دیوارهای ژئوبلوک درجای خود برای همیشه باقی می­مانند. و هیچگونه حرکتی ندارند. با ­این­ وجود، اگر دیوار به درستی در محل خود نصب نشده یا مشکلات مربوط به زهکشی و فرسایش خاک اصلاح نشوند، ممکن است این موارد منجر به حرکت دیوار گردند.

اگر نقاط ضعیف موجود در پاشنه دیوار به خوبی متراکم نشوند، احتمالاً شاهد نشست جزئی دیوار باشیم. نشست جزئی باعث آسیب کلی به یکپارچگی ساختار دیوار نمی­شود. در هر صورت اگر نشست اتفاق بیفتد، شما باید چیدمان بلوک­‌ها در ناحیه نشست را بر‌هم ­زده. منطقه نشست را در پاشنه دیوار از بین برده و بلوک­ها را دوباره از نو بچینید.

 

دیوار حائل خاک مسلح ژئوگریدی

در هر فصل بهار دیوار خود را از لحاظ هر نوع شکم دادن و چرخش بررسی کنید و هنوز به یاد داشته باشید که این موارد تنها زمانی اتفاق می­افتند که دیوار به درستی در محل خود نصب نشده باشد.

درهر حال، این بسیار حائز اهمیت است که از عملکرد مناسب دیوار آسوده خاطر شویم. اگر هر نوع چرخش یا حرکت رو به جلوی قابل توجه­ی در دیوار ژئوبلوک مشاهده کردید، با مشاوران شرکت راه گسترش نامدار و یا یک پیمانکار حرفه ­ای مشورت کنید تا این حرکات را ارزیابی کرده و علت آن را مشخص کند.

نمک پاشی

ژئوبلوک با طرح اختلاط بهینه بتن تولید می شود که این نوع بلوک­ها نسبت به اثرات ناملایم سیکل­های زمستانی ذوب و یخ مقاوم هستند. با­ این­ وجود، استفاده از نمک در اطراف دیوار ژئوبلوک ممکن است موجب آسیب سطحی به بلوک­ها یا سنگ بالای دیوار شود.

قسمت­های جدا شده یا کنده شده روی بلوک­ها در ناحیه­‌ای که نمک­ها برای کنترل یخ‌زدگی بکار گرفته شده ­اند را در نظر داشته باشید. از استفاده از نمک­های ضد‌یخ بر روی سطح و یا اطراف بلوک­ها اجتناب کنید.

تهیه ضد یخ  بتن

اگر نیازمند استفاده از ضدیخ­ها در نواحی اطراف دیوار هستید، با شرکت مصالح ساختمانی تماس بگیرید تا ضدیخ­هایی را که به بتن آسیب نمی­رساند، در دسترس شما قرار دهد.

دیوار خود را به شیوه­ ای طراحی کنید تا در مواردی که نیاز به نمک­پاشی است، برف­های انباشته شده که شامل نمک پاشیده شده بر روی جاده است، به دور از دیوار ژئوبلوک هدایت شوند.

نکات راهنمایی برای حفاظت و نگهداری

این مراحل ساده محافظتی را برای اطمینان از عملکرد ممتاز دیوار ژئوبلوک دنبال کنید:

  • یک بازرسی سالانه کامل و دقیق از دیوار
  • اصلاح مشکلات مربوط به نشست یا هموار کردن زمین اطراف دیوار
  • نگهداری از سطوح محوطه اطراف دیوار
  • نظارت دقیق بر حرکت، نشست، شکم دادن و چرخش دیوار و اتخاذ تدابیر اصلاحی مورد نیاز
  • کنترل و تنظیم رویش گیاهان در صورت لزوم
  • اجتناب از استفاده از نمک به عنوان ضد یخ در اطراف دیوار

اشتراک گذاری مطالب این صفحه در :

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!