ساخت دیوارهای حائل ثقلی بزرگتر

مهندس مهدی سبحانی

به قلم: مهندس سبحانی

زمان لازم جهت مطالعه : 5 دقیقه

دفترچه­ های راهنمای طراحی و مهندسی ژئوبلوک، توضیحات دقیق و کاملی را درباره محاسبات آنالیز دیوار حائل ثقلی ارائه می­دهند. ما در تمامی نمونه­ های موجود در این کتابچه­ های راهنما، دیوارهای حائل ثقلی را به ارتفاع 0.5 متر محدود کردیم. مبحث زیر، خلاقیت شما را برای حل مسئله پایداری خاک با طراحی مبتکرانه دیوار حائل ثقلی بر می ­انگیزد.

دیوار حائلی که به وزن خودش برای ایستادگی در محل تکیه می­ کند، دیوار حائل ثقلی نامیده می­ شود. شرکت نامدار، اصول پایه مهندسی (شامل نیرو، عقب نشینی و مجموع جرم قطعات) را با اصول مکانیکی ساده ترکیب می­ کند تا بتواند دیوارهای حائل ثقلی پایدارتری بسازد.

سه ویژگی اصلی برای تعیین عملکرد دیوار حائل ثقلی وجود دارد و ارتفاع نهایی این دیوار بستگی به این ویژگی ­ها دارد: عقب­ نشینی، عرض قطعات و وزن دیوار.

عقب نشینی:

شرکت نامدار یک خانواده از محصولات دیوار حائل با نام تجاری ژئوبلوک دارای عقب­ نشینی با زاویه 6 درجه تولید کرده است. این عقب نشینی به عنوان مهمترین علت موفقیت بزرگ محصولات شرکت نامدار در صنعت دیوارهای حائل محسوب می­ شود. نیروی ایجاد شده توسط تکیه دیوار بر قطعات ژئوبلوک، یک نقطه تعادل بی­ نقص از کارکرد و ترکیب ظاهری ایجاد می­کند. زیرا مرکز ثقل دیوار باید در فونداسیون دیوار یا پاشنه دیوار باشد.

عمق:

ما ضخامت قطعات ژئوبلوک را به یک 30 سانتی متر محدود کرده ایم. کارآمدی تولید و سهولت نصب جزو نیروهای محرک و مشوق­ های انگیزه­ای برای انتخاب عرض قطعات به حساب می­آیند.

وزن دیوار:

 ویژگی دیگری است که کنترل کننده کارآمدی هر دیوار حائل ثقلی محسوب می­ شود. طرح انحصاری توخالی ژئوبلوک، کارآمدترین محصول را در بازار ارائه می­ دهد. جدول زیر دربردارنده اولین مراحل طرح توسعه پرکردن هسته­ های بلوک با مصالح سنگی برای ساخت دیوار حائل ثقلی ضخیم ­تر است که ارائه ­دهنده یک راه­ حل جایگزین برای مشکلات دیوار حائل شما می­باشد.

ضخامت 30 سانتی متری دیوار حائل ثقلی ژئوبلوک

نکات جدول:
سرباری وجود ندارد.
سطح شیبدار بالای دیوار
دیوارهایی که از این ارتفاعات فراتر بروند نیاز به مسلح سازی دارند.

حداکثر ارتفاعات
 HPHIنوع خاک
0/8427°خاک رس سیلتی
1/0732°ماسه لای دار
1/2236°شن وماسه خالص

 ما در طول سال­های گذشته بر روی یکسری برنامه­ های متعددی کار کردیم که در آنها، بر مبنای جدول فوق، ارتفاعات دیوار حائل ثقلی برای شرایط محل سایت دیوار حائل مناسب نبودند. ژئوبلوک توانایی منحصر به فردی جهت سازگاری با شرایط غیر­معمول سایت دیوار حائل داشته و با ساخت دیوارهایی به ضخامت 0/6 متر و استفاده از دو قطعة 0/3 متری، یک راه حل ساده و سازنده ارائه می­دهد.

پروژه ­ای که در شهر ونکوور، در منطقه بریتیش کلمبیا واقع شده، دارای 465 متر طول دیوار بود و در این پروژه حداکثر ارتفاعات دیوار در محدوده 1/2 متری یا کمتر بود. زمینی به طول 15 متر با دیواری به ارتفاع 2/1 متر یکی از موارد استثنا بود که در این منطقه دو درخت بلوط به عمر تقریبی بین نود و پنج تا صد سال قرار داشتند که در آن از خاکبرداری برای شبکه مسلح کننده ژئوگرید یا استفاده از مهار خاکی صرف نظر شده­ بود.

با­این ­وجود، یک تک دیوار به ضخامت 0/6 متر می ­توانست به اندازه کافی نیروی محرک برای حل مسئله ما ایجاد کند. یک راه حل مقرون به صرفه اقتصادی استفاده از سیصد و پنجاه ژئوبلوک اضافی مورد نیاز برای طراحی این دیوار بود که به ژئوبلوک اجازه داد تا یک محصول مناسب برای مشتری محسوب شود.

برای مشاهده حداکثر ارتفاعات دیوار با استفاده از دو قطعه بلوک دیوار حائل ژئوبلوک به ضخامت 30 سانتی متر در انواع مختلف خاک و ویژگی آنها به جدول زیر مراجعه کنید:

ضخامت 30 سانتی متری دیوار حائل ثقلی ژئوبلوک در صورت استفاده از دو قطعه مدولار
نکات جدول:
سرباری وجود ندارد.
سطح شیبدار بالای دیوار
دیوارهایی که از این ارتفاعات فراتر بروند نیاز به مسلح سازی دارند.
حداکثر ارتفاعات
HPHIنوع خاک
1.727 خاک رس سیلتی و سفت
2.232°       ماسه لایدار
2.536°شن و ماسه خالص
برای اطلاعات بیشتر  با بخش مهندسی شرکت نامدار تماس بگیرید.
 
طراحی-دیوارهای-حائل-تراس-بندی-شده

طراحی دیوارهای حائل تراس بندی شده

با توجه به موضوع مطالعه شده فوق، مطالعه این لینک پیشنهاد میشود

اشتراک گذاری مطالب این صفحه در :

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!