تراس بندی و مهار خاک شیروانی خاکی

اگر در محدوده پروژه های راه سازی، باغ یا ویلای شخصی با موضوع مهار خاک در زمین شیبدار(شیروانی های خاکی) مواجه هستید و اختلاف سطح ایجاد شده امکان کاربری مناسب را از شما سلب نموده است، تراس بندی سطح شیب دار و مهار خاک آن با استفاده از دیوار خاک مسلح نمای بلوک مدولار (ژئوبلوک) می‌تواند بهترین راهکار انتخابی باشد. اما قبل از هر چیز بهتر است بدانید که دقیقا تراس بندی چیست؟ عملیاتی است که طی آن درجه شیب زمین با عملیات خاکبرداری تغییر کرده و حالتی پلکانی پیدا می‌کند. همچنین سكوهاي خاكي عمود بر جهت شيب ايجاد شده (برم خاکی) ایجاد شده و سطح شيبدار به حالت پله ای تبديل مي‌شود. با رعایت اصول مهندسی و بهره گیری از تیم حرفه‌ای، با کمترین هزینه میتوان در پروژه های راهسازی اقدام به مهار خاک نموده و در پروژه های شخصی از حداکثر فضای زمین موجود بهره برداری کرد.

تراس بندی زمین شیب دار

نحوه تراس بندی سطح شیب دار

اصول تراس بندی:

تراس بندی سطح شیبدار علاوه بر تسطیح زمین در یک شیب ، نیاز به استفاده از دیوارهای حائل برای حفظ تراس های هم سطح نیز دارد.

دیوار پایین دست هر تراس وزن خاک بالای آن را تحمل کرده و به شما این امکان را می‌دهد که مناطق پایین‌تر شیب را دوباره پر کرده و مناطق بالادست را حفاری و فضای کار بسیار بیشتری ایجاد کنید.

فاصله تراس ها:

فاصله بین دیوارهای نگهدارنده باید حداقل دو برابر ارتفاع دیوارها باشد .چرا؟ تا دیوارهای مستقر در تراس های مختلف بتوانند بصورت مستقل عمل نموده و دیوار بالادست بعنوان سربار برای دیوار پایین دست محسوب نگردد.

اگر امکان پیاده سازی چنین فاصله ای ممکن نباشد، می بایست با کمک تیم حرفه ای تحلیل پایداری داخلی و خارجی دیوارها بر مبنای شرایط و محدودیت های موجود انجام پذیرد.

نکات اجرایی:

نکته اصلی تبدیل سطح شیروانی خاکی از سطح شیب دار به یک سری از سطوح مسطح است که نیاز به عملیات خاکبرداری دارد.

وقتی تراس اول را شروع کردید، از پایین ترین تراز شیروانی شروع کنید و اولین دیوار نگهدارنده خود را در آنجا بسازید.

سپس شیب بالادست آن را حفاری کنید تا فضای ایجاد شده را دقیقاً در زیر ارتفاع دیوار اول پر کنید.

سطح خاک را تا رسیدن به فاصله از دیوار اول که در آن مرحله تراس بعدی باید شروع شود، ادامه دهید.

این روند هنگامی که دیوار تراس دوم را می‌سازید، تکرار می‌شود.

اجازه دهید خاک هر تراس نشست کند و سپس در بالای آن خاک اضافه کنید.

نحوه مهار خاک شیروانی خاکی

دلیل تراس بندی زمین های شیب دار چیست

  • جلوگیری از فرسایش بیش از حد خاک
  •  مهار فشار جانبی ترانشه های خاکی
  • افزایش ارزش زمین
  • استفاده حداکثری از فضای موجود

تراس ها تغییرات توپوگرافی (خطوط هم ترازی که موقعیت ارتفاعی زمین را در هر نقطه مشخص می‌کنند) هستند که برای ساخت آنها نیاز به جابجایی خاک است.

مهار خاک شیروانی

مزایا و معایب تراس بندی زمین شیب دار

دانستن مزایا و معایب تراس بندی می‌تواند در تصمیم گیری صحیح برای مدیریت این روش به شما کمک زیادی کند.

برخی از مزایای این کار  عبارتند از:

    • کاهش رواناب و صرفه جویی در مصرف آب
    • کنترل فرسایش و حفاظت از خاک
    • ایجاد یک منظره زیبا و منحصر بفرد
    • محافظت از تنوع زیستی
    • کاهش هزینه های اجرایی
    • امکان ایجاد فضای سبز در فاصله تراس ها
مزایا و معایب

کاربرد تراس بندی زمین شیب دار

همان طور که در این مقاله توضیح داده شد، تراس بندی کاربرد زیادی در زمین های شیبدار به خصوص در مناطق کوهستانی و ویلایی دارد. این تراس ها علاوه بر ایجاد امنیت و استحکام، زیبایی منحصر بفردی به محل پروژه می دهند.

 
کاربرد

اکثر افرادی که قصد ساخت ویلا  در مناطق کوهستانی را دارند، معمولا باید از تراس بندی برای ساخت و ساز استفاده کنند. استفاده از قطعات پیش ساخته ژئوبلوک جهت تراس بندی زمین های شیبدار در محوطه سازی ویلاها، مهار خاک در پروژه های راهسازی می تواند بسیار مفید باشد.

برخی افراد علاقه دارند تا فضای داخلی ویلای خود را که دارای سطحی شیب دار است، تراس بندی کنند. چرا که  با اجرای فضای سبز و نورپردازی، فضای زیبا و در عین حال کاربردی را بوجود می آورند.

شرکت راه گسترش نامدار نیز با تولید قطعات خشکه چین نمادار توانسته است با حل مشکل اختلاف ارتفاع موجود در پروژه های ویلایی تحولی شگرف در محوطه سازی ویلاها ایجاد نماید.

اشتراک گذاری مطالب این صفحه در :

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!