کدام  ویژگی، ژئوبلوک را به عنوان بهترین بلوک­های طراحی شده نمای دیوار حائل بدون ملات در بازار مطرح می­سازد؟

زمانی که باب گریور سیستم دیوار حائل ژئوبلوک را اختراع کرد، هیچ کسی حتی خود وی نیز به این امر که تا چه اندازه این ایده در این زمینه کاربردی واقع شده، پی نبرده ­بود. اما بعد از بیش از ده سال عملکرد میدانی و تقریباً 8/2 میلیون متر مربع دیوار نصب شده که عملکرد موفقی داشته ­اند، اکنون زمان آن رسیده که به خلاصه این مهم که چرا ژئوبلوک ها نسبت به سایر قطعات نمای بلوکی شاخص هستند، پرداخته­ شود.

یکی از ویژگی­های طرح اصلی ژئوبلوک، لبه جلویی انحصاری آن است.

کاربردهای لبه جلویی برجسته و بریدگی v شکل در کف هر بلوک 

 

  • به بلوک­ها اجازه می­دهد تا با عقب نشینی­ استاندارد 84 درجه اجرا شوند. ساخت ژئوبلوک ها در زاویه 6 درجه دیوار به طراحی اصلی بر می­گردد و تاکنون این محصول اغلب مورد استفاده قرار گرفته­ است. این عقب نشینی، فشار اکتیو (فعال) خاک را کاهش داده که بر روی دیوارها و یا جرم مسلح تا 30 درصد تأثیر می گذارد. در نهایت، فشارهای کمتر باعث به وجود آمدن دیوارهای مقرون به صرفه، جهت ساخت می­گردند (شکل A ).
بهترین بلوک های طراحی شده نمای دیوار حائل بدون ملات در بازار ژئوبلوک دیوار حائل راه گسترش نامدار (4)
  • یک کلید برشی پیوسته ایجاد می­کند. این ویژگی طرح، یک قابلیت قفل­شوندگی بین هر لایه از بلوک ایجاد می­کند که به خاطر پیوسته بودن آن و همچنین توانایی آن در حفظ شرایط خود در هر زمانی در طول عمر مفید دیوار، بهترین برش بلوک به بلوک در بازار محسوب می­شود (شکل B).
بهترین بلوک های طراحی شده نمای دیوار حائل بدون ملات در بازار ژئوبلوک دیوار حائل راه گسترش نامدار (2)
  • ازانتقال ذرات ریز به وسیله آب از طریق درزهای افقی ممانعت می­کند. این موضوع انتقال ریزدانه ها را در مناطقی که در آن خاک منطقه شامل خاک رس قرمز بودند، به حداقل می­رساند (شکلC)
بهترین بلوک های طراحی شده نمای دیوار حائل بدون ملات در بازار ژئوبلوک دیوار حائل راه گسترش نامدار (3)

طراحی قطعات ژئوبلوک بصورت توخالی و پیکر بندی آن مزایای بسیاری دارد که به ثبات و موفقیت سیستم می­افزاید.

لیست زیر شامل ویژگی­های مثبت و اصلی طراحی سیستم توخالی می­باشد:

  • آب را از جرم خاک موجود دور ساخته که این امر برای موفقیت هر دیوار حائل بسیار حیاتی است. علاوه بر اجرای زهکش در پشت دیوار (30 سانتی متر)، هسته توخالی یک مسیر جایگزین برای در جریان بودن آب است و همچنین در جهت دور نگه داشتن خاک موجود از آب، استفاده می­شود. (شکل D).
بهترین بلوک های طراحی شده نمای دیوار حائل بدون ملات در بازار ژئوبلوک دیوار حائل راه گسترش نامدار (3)
  • در زمانیکه آب پشت دیوار جمع شده، به دلیل شکل حفره­ های نزدیک بلوک، وزن قطعه نما افزایش می­یابد. این مسئله در حساس­ترین مراحل عملکرد دیوار سبب پایداری بیشتری می­شود. به علاوه، طراحی جانبی و کامل ژئوبلوک­ ها باعث بو جود آمدن یک سلول بسته ثانویه در هر طرف بلوک می­شود و کاملاً تمام خاکریز سنگی را احاطه می­کند تا به پایداری و وزن نما بیفزاید ( شکلE) 
بهترین بلوک های طراحی شده نمای دیوار حائل بدون ملات در بازار ژئوبلوک دیوار حائل راه گسترش نامدار
  • مصالح سنگی در طول ساخت، نه تنها برای پر کردن هسته­ های بلوک به کار گرفته می­شوند، بلکه به صورت فشرده و متراکم قرار می­گیرند تا قابلیت قفل­ شوندگی اضافی بین بخش­های دیوار به وجود آورند. این ارتباط همیشگی و مستحکم، به دیوار قابلیت بسیاری جهت قفل­ شوندگی بر روی شبکه ژئوگرید می­ افزاید و به ژئوبلوک، ژئوگرید و سازه خاک مسلح اجازه می­دهد تا به عنوان یک جرم مرکب فعالیت داشته ­باشند. این اتصال مثبت پیوسته بسیار بهینه تر از هر سیستم اتصال نقطه ای متمرکز است (شکل F).
بهترین بلوک های طراحی شده نمای دیوار حائل بدون ملات در بازار ژئوبلوک دیوار حائل راه گسترش نامدار (2)
  • مساحت اضافی درون هسته امکان خشک شدن سریع­تر بلوک­های اشباع شده را فراهم می­کند که این موضوع، امری بسیار مهم در حذف نگرانی­های موجود در روند سیکل­های ذوب و یخ محسوب می­شود. بدون وجود آب، سیکل ذوب و یخ بر بتن تأثیر معناداری نخواهند گذاشت (شکلG)
بهترین بلوک های طراحی شده نمای دیوار حائل بدون ملات در بازار ژئوبلوک دیوار حائل راه گسترش نامدار
  • طرح توخالی قطعات بتنی بر کارآمدی در تولید، حمل و نقل و راه اندازی تأکید می­کند که این امر منجر به تولید محصولی با کیفیت و اجرا با قیمتی منطقی خواهد شد.
پروژه-میثاق-شرکت-راه-گسترش-نامدار-دیوار-حائل-ژئوگرید-ژئوبلوک-4
پکیج ژئوبلوک | استاندارد
پکیج ژئوبلوک | راه گسترش نامدار

شرکت نامدار سابقه درخشانی در پایداری ساختاری همه محصولات بلوک­های دیوارحائل مدولار دارد.

  • ویژگی های طرح توخالی ژئوبلوک موجب اجرای مطمئن و ایمن دیوارهای حائل ثقلی بلند­تر در مقایسه با دیگر سیستم­های بلوکی مدولار می­شود.
  • تاکنون خرابی دیوار مربوط به طراحی محصول، در تاریخچة قطعات ژئوبلوک ثبت نشده ­است.

خاک­های با مقاومت برشی بالا و شن و ماسه، دارای سه ویژگی مهم هستند :

  • جرم خاک قابلیت درونی خاک را (مقاومت برشی) که به سختی می توان بر آن غلبه کرد، حفظ می­کند.
  • این نوع از خاک­ها به خوبی خشک می­شوند.
  • پیکربندی فضای باز درون خاک­های با مقاومت برشی بالا، حالتی را به وجود می­ آورد که فشار درون جرم خاک را کاهش می­ دهد.

اشتراک گذاری مطالب این صفحه در :

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!