دیوار بتنی یکی از المان های سازه ای میباشد که نحوه اجرای آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دیوارهای بتنی بسته به کاربرد آن بعنوان دیوار برشی، دیوار حائل و یا دیوار محوطه استفاده می شود. جهت عملکرد صحیح و کیفیت مناسب دیوارهای بتنی لازم است تا جزئیات اجرایی دیوار بتنی طبق مبانی مهندسی انجام گردد. یکی از این اصول استفاده از مصالح مرغوب و مناسب می‌باشد تا بدین ترتیب طول عمر مفید آن نیز افزایش پیدا کند. معمولا از مصالح گوناگونی در ساخت دیوارهای بتنی استفاده می‌شود که میزان و موادی که ترکیب می‌شوند، بایستی براساس آیین نامه ها لحاظ گردد. در حالت کلی این مواد و مصالح شامل موارد زیر هستند:

  • سیمان، که معمولا به لحاظ مرغوبیت دارای انواع مختلفی می‌باشد، ولی شناخته شده ترین آنها سیمان پرتلند است.
  • مصالح سنگی(ماسه و شن)
  • افزودنی های بتن و آرماتورهای فولادی
  • اجزای قالب‌بندی؛ چوب، فولاد، آلومینیوم، پلاستیک و …

با استفاده از این مواد و ابزارهای گفته شده مصالح آماده شده و با بهره گیری از برخی تجهیزات مانند ماشین های انتقال بتن، ویبراتورها و تجهیزات ایمنی فردی نیروهای انسانی، همه چیز برای اجرای دیوار بتنی آماده خواهد بود.

1-روش اجرای دیوار بتنی

1-1 از ابتدا تا آماده سازی بتن

  1. آرماتور گذاری: آرماتور گذاری در دیوار به‌صورت افقی و عمودی در یک الگوی شبکه‌ای مطابق با نقشه‌های طراحی انجام می‌شود. آرماتور گذاری باید با بیشترین دقت مطابق با مشخصات تعیین شده اعم از اندازه و فاصله میلگرد ها و کاور بتن صورت گیرد. پس از قرارگیری کامل میلگردها، عملیات قالب‌بندی آغاز می‌شود.
  2. قالب بندی دیوار بتنی: پس از نصب میلگردها نوبت به قالب بندی می‎رسد. معمولا از چندین قالب از جنس چوب، پلاستیک و یا آلومینیوم در این مرحله استفاده می‌شود. این قالب ها در اندازه ‌ها و شکل ‌های مختلفی وجود دارندکه در برخی پروژها نیز از قالب های خاص برای دیوار بتنی استفاده می‌کنند.
  3. درزهای اجرایی در دیوارهای بتنی: این درزها باید به نحوی تعبیه شوند تا اثر نامطلوبی بر مقاومت دیوار نداشته باشند. لازم است تا بتن در سطح درزهای اجرایی به ‌اندازه کافی زبر باشد تا پیوند مناسب بین بتن جدید و قدیمی شکل گیرد.
  4. تولید بتن: این مرحله توسط کامیون های حمل بتن (تراک میکسر) انجام شده که کار آنها مخلوط و آماده کردن بتن می‌باشد.

1-2 بتن ریزی تا عمل آوری

  1. بتن ریزی: پس از قالب بندی و با بسته بودن کلیه اتصالات، نوبت به بتن ریزی می‌رسد. لازم است بتن در حین ریخته شدن متراکم شود به ‌طوری‌که بتن دور تا دور میلگردها و گوشه‌های قالب را پر کند. در صورتی‌که بتن از نوع خود متراکم باشد، تنها از ویبراتور میله‌ای (پین) جهت تراکم بتن استفاده می‌شود؛ بنابراین هیچ ارتعاش داخلی جهت متراکم کردن بتن نیاز نخواهد بود.
  2. برداشتن قالب ها: پس از گذشت حدود روز بعد از بتن ریزی می‌بایست قالب ها با احتیاط برداشته شوند. این مورد بستگی زیادی به شرایط آب و هوایی نیز دارد. اگر هوا گرم باشد معمولا مدت زمان کمتری برای برداشتن قالب ها صرف خواهد شد.
  3. عمل آوری دیوار بتنی: این مرحله به شرایط محیطی بستگی دارد. در صورتی ‌که از قالب‌های چوبی استفاده ‌شده باشد، لازم است تا دیوار با استفاده از اسپری کردن آب یا هر روش مناسب دیگر مرطوب باقی بماند. قالب‌ها موجب حفظ رطوبت و بهبود روند عمل‌آوری می‌شوند
اجرای دیوار بتنی

2- اجرای دیوار بتنی پیش ساخته

دیوارهای پیش ساخته در دو حالت یک رونما و دو رونما ساخته می‌شوند. این دیوارها قابلیت این را دارند که در ارتفاع های مختلف تولید گردند. از مهمترین مزیت هایی که این دیوارها دارند سرعت نصب بالای آن ها می‌باشد. این دیوارها به عنوان یک جایگزین برای دیوارهای بتنی و آجری بوده و بیشتر برای پوشش دیوارهای سوله و ساختمان، سرد خانه، اتاق سرور، پارتیشن‌بندی و ساخت یک ‌خانه پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرند. بزرگترین نقطه ضعف این سیستم قیمت بالای آن بدلیل استفاده از میلگرد و تاثیر پذیری شدید از نوسانات بازار می باشد.

دیوار بتنی پیش ساخته

3- مزایا و معایب دیوار بتنی

3-1 مزایا:

  • منطبق بر استانداردهای بین المللی
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش سوزی
  • نصب همزمان دیوار پیش ساخته و فونداسیون
  • کیفیت بالای قطعات پیش ساخته
  • سرعت نصب بالای قطعات پیش ساخته

3-2 معایب:

  • ایجاد ترک، جمع شدگی، انبساط و انقباض حرارتی در صورت عدم رعایت مبانی فنی
  • افت کیفیت در شرایط بتن درجا
  • قیمت تمام شده بالا
  • تاثیر پذیری از نوسانات بازار
مزایا و معایب دیوار بتنی

4- قیمت اجرایی دیوار بتنی

قیمت اجرای دیوار بتنی به میزان مساحت پروژه، هندسه و ارتفاع دیوار، شرایط هیدرولوژی منطقه، نوع و پیچیدگی آرایش میلگردها، شرایط آب و هوایی، تعداد نیروی انسانی و دستگاه های مورد نیاز بستگی داشته و با لحاظ نمودن آنها تعیین خواهد شد.

اشتراک گذاری مطالب این صفحه در :

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!