عملکرد سازه ای ژئوبلوک

سیستم خاک مسلح ژئوگریدی بعنوان یک سیستم سازه ای قابل اعتماد در سال های اخیر مجوز مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی را اخذ نموده است. این سیستم بعنوان بهترین سیستم دیوار نگهبان قابلیت های عملکردی خود را اثبات نموده است. لذا نیازی به اخذ مجوزهای مرتبط با عملکرد سازه ای ژئوبلوک نبوده است.

سیستم نمای ژئوبلوک

شرکت راه گسترش نامدار سعی بر آن داشته است تا با تکیه بر یک سیستم سازه ای قابل اعتماد همچون دیوار خاک مسلح ژئوگریدی، با معرفی سیستم نمای ژئوبلوک که قابلیت های سازه ای و معماری قابل توجهی دارد، بتواند با رویکردی فنی و تخصصی به رشد این فناوری کارآمد در کشور  کمک کرده باشد.

 

کنترل کیفی محصول

تحلیل پایداری داخلی سیستم خاک مسلح با نرم افزار MSEW و تحلیل پایداری کلی آن با استفاده از نرم افزار معتبر RESSA انجام می پذیرد. لذا تضمین کافی به لحاظ عملکرد سازه ای در دوره ساخت و بهره برداری وجود خواهد داشت. با توجه به عملکرد غیر سازه ای المان های نما در سیستم های خاک مسلح، کنترل کیفی محصول برای دوره های ذوب و یخ و مقاومت فشاری مطلوب این قطعات، ضمانت کافی را برای عملکرد طولانی مدت یک قطعه بتنی خواهد داد.

به لحاظ مبانی طراحی، ژئوگریدها برای مقاومت کششی طولانی مدت (LTDS ) 120‌ساله با اعمال ضرایب اطمینان کاهنده طراحی می‌شوند. که میزان حساسیت ضوابط طرح را در سیستم خاک مسلح نشان می دهد.

 

استفاده از ژئوبلوک در سیستم خاک مسلح

در خصوص تأمین شرایط زهکشی پشت دیوار، با توجه به آسیب پذیری دیوارهای نگهبان در برابر فشار آب پشت دیواره می بایست عنوان نمود که در سیستم ژئوبلوک با سختگیری بسیار بیشتری سعی در برطرف کردن این مشکل مخاطره بر انگیز شده است. ژئوبلوک ها بصورت توخالی انتخاب شده اند. تا ضمن کاهش وزن این بلوک‌های سازه‌ای، در حین نصب و اجرای مراحل سیستم‌خاک‌مسلح، محدوده داخل بلوک‌ها و فضای 30 سانتی‌متری پشت بلوک‌ها با شن پر شود. تا تضمین کافی نسبت به عملکرد زهکش وجود داشته باشد

طبق الزامات AASHTO و FHWA لوله‌های زهکش‌طولی در پایین‌ترین تراز‌ دیوار‌(تراز طبیعی‌زمین)‌در پشت دیوار و پشت ناحیه‌تسلیح‌(انتهای ژئوگرید) نصب می‌شوند. بر طبق شیب زمین خروجی های متناسب در فواصل 15 الی 30 متر اجرا می گردد. تا تضمین کافی از عدم تجمیع آب در محدوده مسلح شده بوجود آمده و پایداری دیوارها با مشکل موجه نگردد.

 

اجرای دیوار حائل با قطعات بتنی ژئوبلوک

در حین اجرای دیوار حائل با قطعات بتنی ژئوبلوک، به دلیل پرکردن حفره های درون بلوک با مصالح مناسب درناژ یک نوع درگیری مثبت چند نقطه ای بین بلوک و ژئوگرید پدید می آید که به آن Rock Lock  میگویند که حاصل درگیری مصالح درناژ با ژئوگرید، وزن قطعه بتنی و مصالح درناژ درون حفره قطعه بتنی می باشد. این سیستم درگیری چند‌نقطه‌ای، مقاوم‌ترین و مناسب‌ترین نوع اتصال و درگیری در اجرای دیوارهای حائل با قطعات پیش‌ساخته بتنی میباشد.

درصد زیادی از سیستم‌خاک‌مسلح را خاک تشکیل می‌دهد (اگر از حجم المان‌پوسته صرفنظر شود،مقدار آن به بیش‌از %99 می‌رسد). در نتیجه سازه بسیار انعطاف‌پذیری است که قابلیت شکل‌پذیری و مقاومت در برابر نشست‌های نامساوی در آن نسبتا زیاد است.

اشتراک گذاری مطالب این صفحه در :

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!